Köpvillkor
Att handla online är tryggt och enkelt. Vi erbjuder betallösning via Payson som drivs via Svea Bank AB (publ) org. nr 556158–7634.
BETALSÄTT
Betalning via Swish. När du betalar med Swish till Payson inkluderas tjänsten köparskydd (se punkt 2) för dig som konsument. För att betala via Swish behöver du ha Swish-appen och Mobilt BankID installerat på din enhet. Observera att Swish debiteras direkt vid köptillfället. Ingen avgift tillkommer vid betalning med Swish. Vid återköp återförs pengarna till ditt bankkonto genom en ny Swish-betalning från Payson, alternativt till ditt konto på Payson.
2. Köparskydd
Om din beställda vara inte levereras som avtalats omfattas du av Paysons köparskydd (”Köparskydd”) som ger dig extra trygghet. Det innebär att Payson vid behov hjälper dig och butiken du handlat hos att komma fram till en lösning eller att du får pengarna tillbaka. I första hand ska du vända dig till butiken vid eventuella problem och frågor om din order.
3. Köparskydd övrigt
Köparskydd gäller endast för konsumenter vid köp av fysiska varor och vid betalning hos Payson med Swish. (Till exempel gäller inte Köparskydd vid köp av icke-fysiska varor så som evenemang och tjänster, eller för köp mellan företag/näringsidkare). Observera att butikens köpevillkor, och villkor för återbetalning, gäller företrädesvis och Köparskydd kan inte användas för att påkalla garantier som inte erbjudits i köpevillkoren. Du måste ha varit tillgänglig för att ta emot leveransen alternativt följt instruktioner för utlämning hos ombud som de meddelats dig. Köparskydd gäller upp till 10 dagar från leveranstillfället dock högst 70 dagar från betalningstillfället. Konsumentskyddslagstiftningen gäller företrädesvis och åsidosätts inte av Köparskyddet.
Betalning med Payson kort och internetbank.
Använd Payson för att enkelt och tryggt betala till oss. Med Payson kan du sätta in pengar med VISA, MasterCard samt internetbank (Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank). Läs mer om Payson här: www.payson.se
Betalning med PaysonFaktura
Vid betalning via faktura samarbetar Butiken/Näringsidkaren med Svea Bank AB (publ). Samtliga fakturor är av Butiken överlåtna till Svea. Detta innebär att betalning ska erläggas till Svea. Betalningsvillkor är 14 dagar och för att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Företag som betalar mot PaysonFaktura måste vara registrerade i Sverige. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.
Information om ångerrätt
”Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.”
Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.
PRISER & BETALNING
Alla priser som anges är inklusive moms, exklusive frakt. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Priser kan ändras utan förvarning. By E Berndes AB förbehåller sig rätten att korrigera felaktigt angivna priser samt annullera beställningar med inkorrekt prissättning.
Returer och byten
Var vänlig och kontrollera att paketet ser oskadat ut när Du hämtar ut det. Vid synlig skada, ta inte emot leveransen utan låt den gå tillbaka till avsändaren och kontakta By E Berndes. Om Du trots allt mottagit paketet med synlig skada, ta en bild på paketet innan du packar upp varan. Fotot på emballaget är viktigt för eventuell reklamation hos fraktbolaget. Ta även foto på den skadade produkten och maila till info@byberndes.com
För övriga reklamationsärenden gäller att varan skall reklameras innan den tas i bruk. By E Berndes skall alltid kontaktas för godkännande innan en reklamation returneras. Gör detta så snart som möjligt när du önskar reklamera en vara så att vi vet vad reklamationen avser. By E Berndes står för returkostnaderna vid reklamation. Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.
BYTE OCH ÅNGERRÄTT
Det går bra att byta eller lämna tillbaka en produkt inom 14 dagar efter inköp mot uppvisande av kvitto och produkt i originalskick. Eventuella fraktkostnader står kunden för. Maila till info@byberndes.com vid byte eller retur. Så meddelar vi hur du ska gå tillväga. Ångerfristen börjar den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Villkoren är att produkten returneras i oanvänt skick och i obruten förpackning. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten. Det är kundens ansvar att emballera produkten väl, fraktskadade produkter godkännes inte och återbetalas ej. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott och det är mycket viktig att meddela oss innan att försändelsen ska gå i retur. Vid retur står ej By E Berndes för kostnaden för frakt. Ej retur eller ångerrätt på rea-varor. Vid returer i dåligt skick kan inte återbetalning ske.
VID TVIST
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (www.arn.se) rekommendationer. Vi hänvisar även till ODR-plattformen: https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=SV
BESTÄLLNING AV VARA SOM ÄR SLUT PÅ LAGER
Om det blivit fel i lagerstatusen eller en vara samtidigt har köpts vid en fysisk försäljning och varan är slut på lager kontaktas du omgående.